Luka Disiat

I have to face the reality. Kenapa hampir semua orang bersangka begitu?
Siapa yang menjaja cerita? Siapa yang mulakan? 
Aku bukan lemah. 
Cuma....

Aku tak mampu.

Kenapa?

Aku tidak suka bermusuhan, sebab kita saudara sesama Islam. Aku tidak menjaja cerita. Siapa yang melemparkan fitnah? Kenapa aku harus dibenci? Adakah aku dijadikan daripada api?

Kenapa?

Sesungguhnya aku tak tahu kenapa. Kenapa orang disana memulaukan aku. Aku ibarat pulau kecil yang ditinggal zaman, dibiar lapuk, tiada siapa hiraukan. 

Apa salah aku?

Adakah aku rakan seperjuangan? Aku sedih. Hati aku sedih. Jiwa aku pedih.
Kenapa?

Ia ibarat, aku berdiri di tengah..Dimana orang sekelilingku meludah, mencaci, menghina aku.

Sampai mereka puas.

Patutkah aku lari? Atau berdiri lemah? Atau aku bangkit?

Yang mana satu...aku?