29.

"Entah. Tak tahu." "Kenapa?" "Pelik ke?" - Banyak sangat kau tanya, ini makannya.

Cuba terus untuk pertahankan. Aku perlu masa. Aku perlu ubat jiwa. Aku perlu pulihkan minda, yang dahulunya pecah bagai kaca. Susah? Memang susah, serpihannya halus bak pasir ditepian pantai. Bila pulih,ditiup pula angin lalu ia terbang dek dedebu halus...terus meninggalkan pergi. Maka disitu jiwa yang parah seolah-olah tidak akan pulih seperti sedia kala. Tidak mustahil dengan bantuanNya, ia pulih sedikit demi sedikit. Semakin hari jiwa semakin terubat. Tabah harus ada dalam diri. Ia ibarat mencipta roh baru dengan menggunakan roh lama. 
Banyak kata-kata bermain di minda. Suara-suara yang datang. Suara apa harus aku dengar? Tutup telinga. Aku berjalan ke arah cahaya. Dengan menarik nafas baru, aku lihat jiwa yang lumpuh kian pulih. Senyuman ku berikan pada jiwa. Aku berjaya menghidupkan aku. Punca tetap punca. Kenangan lalu tidak dapat di padam dari minda. Aku tersenyum,sinis. Aku ketawa, menangis. Banyak perkara yang telah dilalui bersama.
Kini ia runtuh semula, aku kembali berdoa supaya, jiwaku teguh dan tegak berdiri. Aku yang aku kenali bukanlah seorang yang lemah, lembik. Aku yang aku kenali bukanlah aku yang menangis meminta simpati. Kembalikan aku kepada aku. 

Sebelum mata terpejam lena, ku berdoa padaNya supaya aku mati sebagai aku. Tabah. Terus berjuang. Aku ingin melihat ruang yang terang, luas. Penuh dengan impian. Senyum melihat keindahan. Aku insaf. Aku tunduk. Aku sujud. Memohon ampun kepadaNya. Aku tidak rela pergi tanpa kemaafan. 

Dimana hilangnya aku?